Přinesli jste si z obchodu vadné potraviny? Nenechte se ze strany prodejců odírat – máte právo na výměnu nebo vrácení peněz.
Shnilého banánu si všimnete na první dobrou, kupujeme ale i takové potraviny, které jsou doslova zajícem v pytli. Do zabalených produktů se totiž v obchodě těžko podíváte. Zkažené nebo jinak poškozené zboží přitom můžete s klidem reklamovat a prodejce vám musí vyjít vstříc.
Reklamace, ale jen za určitých podmínek
Určitě už se vám to někdy stalo. Dorazili jste z nákupu domů a celí natěšení si rozděláte mlsku nebo rovnou z čerstvých surovin chcete začít vařit – a tu ejhle. Z jablka na vás kouká červík a šunka vypadá, že by mohla odejít po svých. Podobně nepříjemná příhoda se stala i jisté ženě z Polska, jak uvádí portál Genialne, která v pekingském zelí našla kolonii černých mušek. A takoví nezvaní hosté, stejně jako zmíněná plíseň, dokážou zkazit chuť. Jak se ale něčemu takovému bránit?
Podle portálu Kupi má spotřebitel nárok na reklamaci, avšak platí pro ni určitá pravidla. Mezi ty nejhlavnější patří:
- Reklamace vadných potravin by měla proběhnout hned, jakmile na vadu přijdete.
- Pokud je žádost o reklamaci oprávněná, má zákazník právo na výměnu zboží nebo vrácení peněz.
- Požadovat reklamaci lze jen u potravin, které jsou vadné, ale zároveň ještě neprošlo jejich datum spotřeby.
- Reklamaci lze provést i na jiné prodejně stejného řetězce.
Pokud má žloutek tuto barvu, nikdy vejce nejezte. Spousta lidí o tomto riziku nemá tušení
Jak je to s trvanlivostí
Než se ale vypravíte hájit svá práva zákazníka, ještě trochu informací. Prodávající u zboží zaručuje jakost – to znamená, že pokud třeba potravina nevypadá tak, jak by měla, ale ještě neskončila její doba použitelnosti, jste v právu. V termínech se lze přitom poměrně snadno ztratit.
Ve zkratce se můžete setkat s:
- minimální trvanlivostí do – takové datum udává, dokdy je potravina v nejlepší kondici. Pak už nemusí vypadat stejně, ale zdraví neuškodí.
- spotřebujte do – jde o lhůtu, po jejímž uplynutí jídlo raději vyhoďte. Označují se tak potraviny, které se rychleji kazí, třeba věci z chladících pultů, jak vysvětluje portál IDnes.
Každopádně byste měli kontrole zboží věnovat pozornost hlavně přímo v obchodě, ať nemusíte řešit případné problémy. A jak vybrat ty nejsladší pomeranče, jsme nedávno radili na BydlímeÚtulně.
Napište komentář