Stačí věk, kdy se člověk stane důchodce, je pro většinu lidí šťastným obdobím, kdy si mohou po letech tvrdé práce odpočinout, věnovat se svým koníčkům a rodině. Vladimír Chaika z kyjevského předměstí jménem Troieshyna má velmi zajímavý koníček. Jeho dům z venku vypadá naprosto obyčejně. Při procházce kolem byste se u něj ani nezastavili. Fasáda je fádní, dveře pokryté graffiti, a dokonce i chodba v přízemí je špinavá a depresivní.
Zdání často klame
Na první pohled jde o typický bytový dům. Když se ale dostanete mezi patra šest a osm, čeká na vás úžasné překvapení. Stěny schodiště jsou tam omítnuté, zdobené a pokryté zlatem. Ve vteřině tak máte pocit, že jste se ocitli v carském paláci. A přitom stojíte uprostřed bytového domu z Chruščovovy éry. Na stěnách toho přitom můžete obdivovat skutečně hodně. Nachází se tam:
- v pozlacených rámečcích jsou reprodukce Mony Lisy a dalších známých portrétů,
- strop zdobí třešně a nádherné květiny,
- uprostřed omítky jsou barevně zpracované pouštní ostrovy lemované palmami a mnoho dalšího.
Dílo jediného člověka
Vše, co se na tomto jedinečném schodišti najdete, je dílo 64letého Vladimíra Chaiku, který je obyvatelem sedmého patra. Svému nezvyklému koníčku tam věnoval 15 let svého života. Jeho povolání před penzí přitom s uměním nemělo nic společného. Celých 30 let pracoval v systému metra v Kyjevě, kde byl zodpovědný za dodávky vody a inženýrství.
Právě tam se ale poznal s mužem, který se omítáním a ozdobnými pracemi živil. A požádal ho, aby ho všechno naučil. Chaiku trápil nedostatek péče o komunální prostory v jejich bytovém domě, kde s manželkou žijí od roku 1978.
Obyvatelé si udržovali své byty bez poskvrnky, ale o společné prostory neměli zájem. Podle něj domov nezačíná dveřmi od bytu, ale od domu. A proto by lidé měli pečovat o celý komplex, nikoli jen o svůj byt.
Dlouhé hodiny plné tvrdé práce
Práce na schodišti mu zabraly mnoho víkendů a večerů, kdy vyráběl sádrové formy, které poté upevňoval ke stěnám a stropům. Později se soustředil na malování svých výtvorů a začal přidávat reprodukce slavných obrazů.
Po desetileté práci si uvědomil, že původní světle modrá barva není ideální z důvodu nedostatku přirozeného světla. Uvědomil si, že jeho osobní projekt bude vypadat mnohem lépe v zelené. Vše odstranil a začal znovu. V roce 2012 odešel do důchodu a projektu od té doby věnoval 10 až 12 hodin denně.
Fotografie: Pinterest