Odhlášení daně z nemovitosti je plátce povinen provést do konce ledna 2024 za předpokladu, že v roce 2023 prodal či daroval svou nemovitost a již není majitelem žádné nemovité věci.
Jestliže poplatníci daně z nemovitosti pozbyli v roce 2023 vlastnická práva k nemovitosti, ať již z důvodu prodeje bytu, domu, pozemku, či jejich darování, mají do 31. ledna 2024 povinnost odhlášení daně. Čili jsou povinni nahlásit tuto skutečnost příslušnému správci daně – váš místně příslušný správce se volí podle adresy nemovitosti (§ 13a odst. 9 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí).
Pamatujte: Zánik daňové povinnosti neproběhne automaticky; že již nejste plátcem daně z nemovitých věcí musíte správci daně oznámit a doložit.
Jak provést odhlášení daně z nemovitosti
Způsob, jak provést odhlášení daně z nemovitých věcí není jednoznačně určen ani neexistuje žádný oficiální formulář. Proto může poplatník postupovat následujícími dvěma způsoby:
- Dopisem – je třeba správci daně zaslat dopis, z nějž je patrné, že již nejste vlastníkem nemovitosti. Z toho důvodu se odhlašujete z daně z nemovitých věci (nejste už poplatníkem). Dopis můžete napsat podle svého uvážení, anebo si na internetu najděte vzor, který si můžete stáhnout do Wordu. V dopise, ať již osobním nebo vzorovém, je zapotřebí uvést údaje o nemovitosti. Jedná se zejména o její výměru, parcelní číslo budovy i pozemku, údaje z listu vlastnictví a katastrální úřad, u nějž je nemovitost zaknihována. Dopis zašlete doporučeně poštou, anebo prostřednictvím datové schránky.
- Elektronicky, a to na portálu Finanční správy – otevřete-li oddíl Moje daně a budete pokračovat do sekce Elektronická podání, dostanete se k elektronickému formuláři. Ten vyplníte a přímo z portálu FS ho pak můžete odeslat. K tomu využijete buď datovou schránku nebo identitu občana.
Změna okolností, rozhodných pro stanovení daně
I když nadpis zní trošku složitě, nejedná se o nic jiného než o situaci, kdy jste prodali v roce 2023 jednu nemovitost, a v územním obvodu správce daně vlastníte ještě další nemovitou věc, která podléhá dani – jak uvádí web RemaxAlfa.
Jak postupovat při změně daně z nemovitosti
Zde máte opět dvojí volbu. Buď do 31. ledna 2024 podáte řádné daňové přiznání a v něm uvedete všechny nemovitosti, jejichž majitelem jste k 1. 1. 2024. Uvedete tedy vlastnictví ke zdaňovacímu období, na něž je daň z nemovitosti stanovována. Anebo můžete podat takzvané dílčí daňové přiznání a v něm uvedete jen nastalou změnu – tedy fakt, že již nejste vlastníkem prodané nemovitosti. Zároveň provedete i výpočet daně, informují na webu Chirš.
Daň z nemovitosti, stanete-li se novým vlastníkem
Pokud jste si v roce 2023 pořídili novou nemovitost (koupě, dar, dokončení výstavby a převod do užívání), pak jste povinni opět do 31. ledna 2024 podat správci daně (podle adresy nemovitosti) přiznání k dani z nemovitých věcí. Tiskopisy najdete buď na finančních úřadech nebo na internetu. Vyplnit je opět můžete ručně a zaslat poštou nebo doručit na FÚ osobně. Druhou možností je elektronické podání přímo přes portál Finanční správy.
Že bude daň z nemovitosti od letošního roku hodně vysoká, to už jistě všichni víte z prezentace vládního konsolidačního balíčku. Je velmi pravděpodobné, že se daň až dvojnásobně zvýší. Pokud však daň z nemovitosti překročí částku 5000 Kč, může se hradit ve dvou splátkách. A to nejpozději k 31. květnu a ke 30. listopadu. Poznámka: poplatníci, kteří provozují chov ryb a zemědělskou výrobu, hradí daň do 31. srpna a 30. listopadu.
Kdo by se chtěl dovědět víc o nákupech nemovitostí, může se o nich dočíst v článku, který jsme nedávno zveřejnili na webu BydlímeÚtulně.